Pneumokokkenvaccinatie

Datum pneumokokkenvaccinatie: woensdag 23 oktober van 16.00u tot 18.00u  op de praktijk.

Voor wie is de pneumokokkenvaccinatie?

Mensen die dit jaar (2024) 60, 61, 62 of 63 jaar worden of zijn geworden, krijgen een uitnodiging voor deze vaccinatie.

Wat zijn pneumokokken?

Pneumokokken zijn bacteriën. Vaak zitten ze in uw neus of keel, zonder dat u er ziek van wordt.

Soms kunt u er wel erg ziek van worden. Bijvoorbeeld:

• Als u ouder bent. Uw afweer wordt slechter als u ouder wordt.
  • Als u een zwakke gezondheid heeft. Bijvoorbeeld als u al ziek bent door iets anders, zoals griep. U kunt dan nog zieker worden door pneumokokken.

Ziektes die u kunt krijgen door pneumokokken zijn:

• longontsteking (komt het vaakst voor)
  • oorontsteking
  • bijholteontsteking
  • bloedvergiftiging
  • hersenvliesontsteking

Na zo’n ziekte duurt het vaak lang voordat u weer helemaal fit bent. Soms blijft uw gezondheid voor altijd zwakker.

Hoe kan ik pneumokokken krijgen?

U kunt pneumokokken van iemand anders krijgen. Bijvoorbeeld:

• Als iemand met pneumokokken niest of hoest in uw buurt. U kunt de bacterie dan inademen en er ziek van worden.
  • Als iemand met pneumokokken niest of hoest in de handen en u daarna een hand geeft. Als u met uw handen uw ogen, mond of neus aanraakt, kunnen de pneumokokken uw lichaam binnenkomen.

Hoe werkt de vaccinatie tegen pneumokokken?

In de vaccinatie tegen pneumokokken zitten dode stukjes van deze bacterie. U wordt niet ziek van de dode stukjes. Wel maakt u afweerstoffen tegen de bacterie. Dit duurt 2 weken. Wordt u daarna besmet met de bacterie? Dan herkent uw lichaam de bacterie. Uw lichaam kan dan sneller en beter afweerstoffen maken. De kans is dan kleiner dat u ziek wordt. De vaccinatie werkt ongeveer 5 jaar. Er zijn veel soorten pneumokokken. De vaccinatie tegen pneumokokken beschermt tegen 23 soorten die het meeste voorkomen. De vaccinatie beschermt dus niet tegen alle soorten.

Kan ik de vaccinatie tegen pneumokokken halen en wanneer?

De overheid bepaalt wie wanneer een uitnodiging krijgt voor een gratis vaccinatie . Elk jaar zijn verschillende leeftijden aan de beurt. Op de site van het RIVM kunt u lezen wanneer u aan de beurt bent. U krijgt een uitnodiging van ons per brief als u aan de beurt bent. Dit is meestal in het najaar. De vaccinatie is dan gratis.

Bent u 80 jaar of ouder? Dan helpt de vaccinatie niet meer. Uw lichaam maakt niet genoeg afweerstoffen aan na de prik. De vaccinatie beschermt u daardoor niet tegen pneumokokken. Soms heeft u de vaccinatie tegen pneumokokken al gehad of u krijgt de vaccinatie nog bij uw huisarts of bij uw arts in het ziekenhuis. Bijvoorbeeld omdat u sikkelcelziekte heeft of geen milt heeft. Dit hangt niet af van uw leeftijd.

Voordelen en nadelen van de prik tegen pneumokokken

De vaccinatie tegen pneumokokken heeft voordelen en nadelen.

Voordelen van de vaccinatie tegen pneumokokken:

• De vaccinatie beschermt tegen ziekten die door pneumokokken komen:
    • De kans op longontsteking, bloedvergiftiging, hersenvliesontsteking en andere ernstige ziektes wordt kleiner.
    • De kans wordt kleiner dat u zo ernstig ziek wordt dat u naar het ziekenhuis moet.
    • De kans wordt kleiner dat u overlijdt aan een ernstige ziekte door pneumokokken.
  • De vaccinatie geeft weinig bijwerkingen.
  • De vaccinatie kunt u tegelijk krijgen met de griepprik.

Nadelen van de vaccinatie tegen pneumokokken:

• De plek waar geprikt is, kan pijnlijk, rood en dik zijn. Dit gaat na 1 tot 2 dagen over. De prikplek kan pijnlijker aanvoelen dan de griepprik.
  • U kunt zich een paar dagen niet lekker voelen, met spierpijn en een beetje koorts. Dit is een normale reactie van het lichaam op de prik.
  • De vaccinatie voorkomt niet alle ziekten door pneumokokken.

Meer informatie over de vaccinatie tegen pneumokokken

U kunt meer lezen over de vaccinatie tegen pneumokokken:

• op de website van het RIVM
  • in de bijsluiter over wat er in de vaccinatie zit

Denkt u dat u een bijwerking heeft na de vaccinatie ? Meld dit dan bij uw arts of op www.lareb.nl.